Diszgráfia: amikor a kéz nem követi az elmét

A diszgráfia – írásképi és helyesírási nehézség – sokszor aluldiagnosztizált, mégis súlyosan befolyásolhatja a gyermek iskolai előmenetelét és önértékelését. Ebben a cikkben bemutatjuk a diszgráfia okait, felismerését, kezelési lehetőségeit és a támogató környezet szerepét.
A diszgráfia olyan tanulási zavar, amelyben a gyermek kézírási motorikus és/vagy helyesírási készségei rendkívül nehezen fejlődnek. A betűalakítás pontatlan, írás lassú, nehezen olvasható lehet, és gyakoriak a helyesírási hibák is.
A diszgráfia kialakulásában szerepet játszik finommotorikus koordináció nehézsége, perceptuomotoros zavar, vizuomotoros integrációs problémák, és esetenként nyelvi vagy figyelemzavarokkal való társulás.
Jelek lehetnek: lassú írás, sok törlés és javítás, írás közbeni fáradság, betűk összeolvadása, nehézség sorok tartásában. A diagnózis során gyakran kézírásminőséget elemző skálákat, motoros teszteket és szakmai értékelést alkalmaznak.
Fejlesztő gyakorlatok lehetnek: betűformázási gyakorlatok, finommotorikus és kézerő-fejlesztő feladatok, grafomotoros szoftverek, alternatív írási eszközök (pl. gépelés). A Szent Vincent Kids programban a diszgráfiával küzdő gyerekek személyre szabott grafomotoros és helyesírási fejlesztést kapnak, miközben támogatjuk az önbizalmat is.



