Ez történik a gyerek agyában, amikor játszik – és ez nem mese!

Tudományosan bizonyított: amikor a gyermek játszik, az agya tanul, szabályoz, és fejlődik. A mozgásos, szerepjátékos vagy szabályjátékok nemcsak szórakozást jelentenek, hanem erőteljes idegrendszeri stimulációt is. A cikkben bemutatjuk, hogyan hatnak a különféle játékformák az agyra, miért fontos a pozitív érzelmi háttér a fejlődéshez, és hogyan alkalmazható mindez a fejlesztőmunkában – a legkisebbektől egészen iskolás korig.
A gyermeki játék felszínen egyszerűnek tűnik: egy kisautó gurul, egy baba megkapja a vacsorát, a torony újra és újra leomlik. Mégis: miközben ezek a jelenetek zajlanak, az agyban új idegi kapcsolatok jönnek létre, aktiválódik a dopaminrendszer, fejlődik a figyelem és a memória. A játék során felszabaduló dopamin segíti a tanulási folyamatokat, a sikerélmény pedig megerősíti a motivációt. Ezért olyan hatékonyak a játékos fejlesztések: az agy ilyenkor nyitottabb, befogadóbb, tanulásra kész.
A gyermeki fejlődés során különböző játékformák jelennek meg egymás után, és mindegyik más-más idegrendszeri területet aktivál. A szenzomotoros játékok (mint például a tárgyak rázása, ütögetése) a mozgáskoordinációt és érzékelést fejlesztik, míg az asszociatív szerepjátékok (mint a babázás vagy a „mintha” játékok) a társas készségeket és az érzelmi önszabályozást serkentik. A nagyobbaknál megjelenő szabályjátékok pedig a tervezést, önkontrollt és problémamegoldást támogatják – vagyis azokat a képességeket, amelyek az iskolai teljesítményhez elengedhetetlenek.
Nemcsak az számít, mit játszik a gyermek, hanem az is, kivel. A játék során kialakuló érzelmi kapcsolatok – például egy elfogadó szülő vagy fejlesztő jelenléte – oxitocint szabadítanak fel az agyban, amely fokozza a tanulási kedvet és csökkenti a szorongást. Ezért különösen hatékonyak a játékos fejlesztések, ahol a gyermek biztonságban érzi magát, szabadon próbálkozhat, és örömöt él meg a tevékenység során. Ez nemcsak gyorsabb fejlődést eredményez, hanem mélyebb és tartósabb tanulást is.
A játékra való képesség nemcsak az emberi faj sajátja, hanem minden olyan élőlényé, amely fejlett idegrendszerrel rendelkezik. A delfinek, főemlősök, kutyák – mind játszanak. Az evolúció során a játék mindig az intelligens, alkalmazkodó fajok ismertetőjele volt. A gyermekek számára a játék tehát nemcsak természetes, hanem elengedhetetlen. A tudomány egyértelmű: az a gyermek, aki eleget játszik, jobb idegrendszeri alapokkal érkezik az iskolába, és könnyebben boldogul a világban.
Ha úgy érzed, gyermeked fejlődése eltér a megszokott ütemtől, vagy szeretnéd tudni, hogyan támogathatod játékosan az idegrendszeri érését, keresd bizalommal a Szent Vincent Kids fejlesztőközpontot. Szakembereik segítenek eligazodni a különböző játékos módszerek világában, és személyre szabott fejlesztési irányokat is ajánlanak. Az első lépés egy megértő beszélgetés – minden más csak ezután következik.



