Konduktív fejlesztés

A konduktív fejlesztés egy komplex pedagógiai módszer, amelyet eredetileg Pető András
dolgozott ki mozgássérült gyermekek és felnőttek fejlesztésére. Lényege, hogy a
mozgásnevelést nem külön kezeli, hanem a teljes személyiség fejlesztésének részeként, az
értelmi, érzelmi és szociális területekkel együtt. A fejlesztést konduktorok vezetik, akik
speciálisan képzett szakemberek. A konduktív pedagógia a tanulás elvén alapul, vagyis
abból indul ki, hogy az idegrendszer képes új kapcsolatok kialakítására és a funkciók
átszervezésére. A gyakorlatok során ritmus, beszéd és mozgás összekapcsolásával segítik
a gyermekeket abban, hogy a mozgásokat tudatosan irányítsák. A csoportos foglalkozások
különösen fontosak, mert a közösség támogató ereje motiválóan hat. A mindennapi
élethelyzetek gyakorlása is része a módszernek, így a fejlesztés közvetlenül a hétköznapi
önállóságot segíti. A konduktív fejlesztés hosszú távú, fokozatos folyamat, amely kitartást
igényel. Nagy szerepe van a család bevonásának, hogy otthon is folytathassák a
gyakorlatokat. A módszer célja nem csupán a mozgásfunkciók javítása, hanem az
egészséges önbizalom és pozitív életszemlélet kialakítása is. Ezáltal a konduktív fejlesztés
hozzájárul a mozgássérült emberek teljesebb, önállóbb életéhez.